Soalan 1 :Saya Adalah Seorang Profesional.
Saya adalah Profesional. Ini adalah kerana , bidang yang saya ceburi
adalah pendidik atau perguruan. Bidang perguruan adalah satu bidang
professional. Saya katakana begitu
berdasarkan kajian ilmiah saya terhadap bidang ini sebagai satu profesyen. Mengikut
kamus Dewan, maksud profesional ialah meningkatkan
keupayaan. Tokoh pemikir dari barat Lieberman pula, mengatakan sesuatu profesion bertaraf profesionalisme,
memberi perkhidmatan penting dan mempunyai
matlamat yang jelas; menggunakan keupayaan serta kebolehan intelek
semasa menjalankan tugas-tugas. Tegas beliau profesionalnya, mendapat latihan
yang khusus dalam bidang kemahiran ikhtisas dalam tempoh masa tertentu;
mementingkan mutu serta dedikasi yang tinggi dengan tidak mementingkan
keuntungan wang atau saraan semata-mata; pakar dalam bidang masing-masing serta
mempunyai kuasa autonomi dalam tugas dan
tanggung jawabnya; mempunyai organisasi yang berkuasa menentukan
kriteria untuk kemasukan dan mengawal mutu perkhidmatan ahli-ahlinya; dan
mempunyai etika perkhidmatanyang perlu dipatuhi oleh setiap ahli dalam
profesion itu (Amir Hassan Dawi, 2002 dan Sufean Husin, 1996).
Diantara bahan-bahan rujukan yang boleh menjadi kriteria penting
untuk menyakin diri saya sebagai seorang yang professional ialah seperti yang
oleh tokoh-tokoh ini:
Perguruan adalah kerjaya yang bertaraf
profesional(Jacques, 2003; Sachs, 2003; Menteri Pendidikan, 2000;BPPPDP, 1996;
Ibrahim Bajunid, 2000; Kamarudin Kachar,2000; Amir Hassan Dawi, 2002; Elliot,
2002; Abdul Rahmandan Zakaria, 2001; Squires, 1999; Hammond, Wise &
Klein1999; Soetjipto & Raflis Kosasi, 1999; Wan Mohd Zahid, 1997;Sufean
Hussin, 1996; Ornstein & Levine 1984).
Disamping itu ,Kementerian Pendidikan Malaysia melihat profesion
perguruan sebagai ‘berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah’dengan profesion
yang lain kerana khidmat golongan pendidik adalah melewati ruang tempat, masa
dan ketika (Menteri Pendidikan,
2000).Sufean Hussin (1996) berpendapat, terdapat banyak kriteria yang menunjukkan bahawa perguruan
adalah bertaraf profesional dan kesemua kriteria tersebut adalah selaras
dengan apa yang digariskan oleh Lieberman. Guru-guru terlatih dalam tempoh
latihan yang mencukupi,mampu
1
menjalankan tanggung jawabnya sebagai pendidik profesional yang cekap; dengan menggunakan
sumber-sumber yang ada sebaik mungkin (Kamarudin Kachar, 2000; SufeanHussin,
1996). Latihan perguruan adalah setara dan bermutu sebagai yang ditentukan oleh
badan penilai yang
mempunyai autoriti serta mempunyai pengalaman dalam profesion
perguruan. Sebagai contoh. di England dan Wales, Teacher Training Agency (TTA) adalah
badan yang bertanggung jawab menjaga ketinggian martabat profesion perguruan
(Elliot, 2002). Perkhidmatan perguruan adalah diasaskan oleh satu kod etika
yang menggariskan tatasusila dan tingkah laku guru dalam perkhidmatan yang
bermatlamatkan aspirasi dan kehendak negara. Di Malaysia perkara ini dinyatakan
dengan jelas dalam Falsafah Pendidikan
Guru (FPG) yang dijadikan asas kepada 16
penetapan Kriteria Guru Yang Unggul (Malaysia Ministry of Education, 1982).
Falsafah Pendidikan Guru adalah untuk melahirkan guru yang berpekerti mulia,
berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi Negara serta
menjunjung warisan kebudayaan negara, menjamin perkembangan individu dan
memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan
berdisiplin. (Malaysia Ministry of Education, 1982)
Dengan pendapat dan kupasan dari tokoh pendidikan dan juga tokoh
ilmuan telah membuat rumusan bahawa
tugas guru adalah profesional.Ini
adalah kerana semua yang diulaskan itu ada pada diri saya. Guru ibarat sebagai
lilin membakar dirinya untuk menerangi
orang lain.
Sebagai seorang guru saya dipilih atau ditemuduga berdasarkan
keyakinan untuk menjadi pendidik. Kemudian saya dilatih dalam pelbagai ilmu
perguruan. Antaranya psikologi,pedagogi dan falsafah pendidikan. Ini adalah
latihan intensif .Latihan juga mencangkupi ilmu yang berkaitan rohani dan
jasmani.
Dengan latihan – latihan yang diberikan secara intensif, sistematik
dan berintergriti, maka saya diberi penilaian secara sumatif dan formatif
mengenai fizikal dan mental. Setelah berjaya baharulah saya ditempatkan, tanpa
ada rasa berlengah dan banyak masalah. Dengan tanggungjawab sebagai kerjaya yang
profesional, maka saya menggunakan teknik, kaedah atau methodologi yang
dipelajari untuk mendidik.
Sebagai seorang pendidik, kita mesti
mengikut panduan yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Negara.Ini bertujuan
objektif yang dikehendaki oleh negara kita akan menjadi kenyatan.Sebagai
seorang professional ,kita tidak mudah mengaku kalah, walau apa yang
2
merintang.Hala tuju adalah untuk memberi pendidikan dan bimbingan
kepada semua masyarakat agar mencapai wawasan 2020 yang kita hajati. Maka
pembangunan sesebuah negara bangsa, adalah terletak ditangan para profesional
ini.Ibarat mengatakan ,kalau guru kencing berdiri; anak murid akan kencing
berlari.Betapa tingginya pengharapan masyarakat kepada guru. Seandai masyarakat
menjadi lemah, krisis akhlak, maruah tercemar, budaya kuning dan sebagai, masyarakat
lebih terfokus menyalahkan guru yang tidak professional.
Merujuk kepada pendapat Ornstein , empat ciri umum sehingga
perguruan dianggapsebagai
kerjaya profesional iaitu pengetahuan guru tentang perguruan yang
melebihi pengetahuan orang kebiasaan yang bukan guru; profesion yang mempunyai
piawaian kemasukan tertentu atau
perlesenan; autonomi dalam membuat keputusan;dan martabat atau status ekonomi
yang kukuh (Ornstein, 1995;Ornstein & Levine,1984). Ciri-ciri tersebut kesemuanya dipunyai oleh guru. Kesimpulannya saya adalah professional
berdasarkan apa yang dinyatakan di atas. Tambahannya saya diberi latihan yang
secukupnya dan di bayar gaji berterusan Bila kita mengatakan pendidikan adalah
sangat penting dalam membina penghidupan bertamadun. Ia samalah seperti dengan
bidang perubatan , peguaman,akitek dan sebagainya.Kenapa mereka mudah diberi
tittle sebagai professional, dan guru seakan –akan tidak meyakinkan masyarakat
untuk menerimanya?
3
Soalan 2 :
LIMA cabaran utama yang saya menghadapi sebagai guru pada masa kini.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat ( 2007 : 232) cabaran
didefinisikan sebagai hasil mencabar (mempersoalkan, mempertikaikan, ajakan
(untuk berlawan dan sebagainya), sesuatu (unsur, faktor dan sebagainya) yang
mencabar (menguji kemampuan dan ketabahan seseorang atau sesuatu organisasi dan
lain-lain), pekerjaan yang penuh dengan cabaran.
Cabaran adalah satu halangan yang memerlukan penyelesaian secara
kondusif .Penyelesaianya dimanfaatkan untuk mencapai satu kejayaan. Cabaran
sentiasa dilalui samada melakukan kebaikan atau keburukan. Cabaran mendorong
seseorang merangka pelan yang kukuh untuk berjaya dihari muka. Cemerlang dimasa
hadapan.Kejayaan seolah satu nikmat andainya cabaran yang kita tempuhi
diselesaikan dengan penuh berhemah.
Sebagai seorang
guru yang profesional, pelbagai cabaran
yang saya hadapi .Lima cabaran
yang saya hadapi :
1.
Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran
Dengan perkembangan dunia pendidikan yang berasaskan Teknologi
Maklumat , guru terpaksa menggunakan pendekatan, teknik dan kaedah yang
terbaharu dalam sistem pendidikan yang diperkenalkan. Pengajaran ‘chalk and talk’ bukan lagi suatu kaedah yang
sesuai. Guru mesti menguasai kaedah pedagogi yang sinonim dengan pengetahuan
sedia ada murid yang bersifat homogenius, menggunakan bahan bantuan mengajar
yang sistematik sekurang-kurangnya .Komputer Riba(laptop) dan projektor . Apabila
bahan bantuan mengajar digunakan guru terpaksa menggunakan teknologi terkini
dengan sumber kewangan yang terhad. Kaedah berpusatkan murid mesti dilaksanakan
dalam pengajaran seseorang guru.Bahan-bahan dari internet merupakan rujukan
penting sebagai bahan akses.
Guru
kena berfungsi sebagai moderator yang berkesan. Pencapaian objektif mesti
berbentuk eksplisit yang mampu merangsang murid memahami isi pembelajaran.
Penilaian secara formatif perlu dilaksanakan. Oleh itu, secara keseluruhan
sistem penyampaian guru dalam pembelajaran dan pengajaran bukan lagi berbentuk
stereotaip tetapi berbentuk proaktif.
4
4
Penyampaian berbentuk nota atau ringkasan sebagai persediaan mengajar tidak boleh digunakan
sebaliknya dinamakan persediaan mengajar
yang lengkap bermula daripada set induksi, perkembangan isi pengajaran,
penilaian formatif dan kesimpulan yang dikaitkan dengan nilai. Unsur nilai
tambah seperti pembelajaran kontekstual, konstruktivisme, pembelajaran masteri
dan kecerdasan pelbagai juga perlu diterapkan yang mempunyai kaitan dengan
penyerapan dan penggabungjalinan dalam isi pengajaran. Untuk menghadapi cabaran
ini seorang guru perlu menggunakan peluang kursus penambahbaikan pedagogi yang
dianjurkan oleh Unit Kurikulum Jabatan pelajaran dan Pusat Perkembangan
Kurikulum. Penggunaan bahan autentik sebagai bahan bantu mengajar dapat
menyelesaikan keperluan bahan bantuan mengajar dalam pengajaran dan
pembelajaran di bilik darjah. Semua ilmu pedagogi yang diperoleh akan dapat
dilaksanakan dengan baik akan dibuat refleksi pula.Jadi bukanlah semudah dulu
untuk mengajar.
2.
Cabaran Bebanan Pelbagai Tugas
Guru adalah
segala-galanya . Cabaran yang terpaksa disahut .Bebanan tugas di bahagi dua
kategori : Dalaman dan Luaran .
Kategori Dalaman; seseorang guru diberi pelbagai jawatan yang bukan sepatutnya
dilakukan oleh seseorang guru. Saya terpaksa memegang beberapa potfolio dalam
sesuatu jawatankuasa yang diwujudkan atas kapasiti yang tidak berkaitan dengan
subjek yang diajar. Sebagai contoh,
sebagai Ketua Panitia ,saya perlu menyediakan menyediakan Headcount dan Buku Stok Panatia
yang perlu di selenggara. Kemudian jawatankuasa bagi pengurusan Hal Ehwal Murid
seperti bahagian perabot, keceriaan dan keselamatan sekolah serta pengurusan bangunan
dan pemuliharaan bangunan dan pelbagai ini.
Dengan kesibukan
dalam menyediakan rancangan pembelajaran dan pengajaran dalam kelas serta
menanda latihan murid ,seorang guru terpaksa menguruskan hal-hal yang
sedemikian seperti sistem pemfailan, inventori, rekod kemas kini dan sebagainya
yang perlu dilengkapkan dan diurus dengan baik. Cabaran ini kena dilaksanakan
oleh saya sebagai guru bagi membantu
proses pembangunan dan aset sekolah. Untuk mengatasi cabaran ini kita perlu bijak mengagihkan masa semasa di sekolah
iaitu menyampaikan isi pengajaran dan melakukan penandaan buku semasa di bilik
darjah. Dalam proses tertentu
5
ada ketika guru perlu mengisi
masa lapang atau masa tidak mengajar untuk melaksanakan sistem pendokumentasian
tersebut.Sebagai cabaran , seseorang guru perlu mengimbangi masa yang
diperlukan mengajar dan melaksanakan kerja-kerja samping tersebut. Kerangka
kerja perlu disediakan dengan lebih detil berserta dengan senarai semak.
Bagi Kategori Luaran pula,, cabaran yang saya hadapi berkaitan dengan pengurusan pelbagai data dan dokumen yang terlalu rencam yang tiada kaitan melibatkan tugas utama seorang guru dalam pengurusan pembelajaran dan pengajaran (PdP) dalam bilik darjah. Seorang guru seolah-olah terpaksa menjadi kerani yang perlu mengisi pelbagai dokumen pengurusan pendidikan. Seorang guru terpaksa mengagihkan pinjaman buku teks, sistem maklumat murid, sistem kokurikulum sekolah dan borang-borang tertentu yang melibatkan murid . Kadang-kadang terdapat borang-borang yang terpaksa diisi secara ‘adhock’ dan perlu disegerakan. Kerja –kerja seperti menyediakan laporan kesihatan gigi dan rawatan tertentu berkaitan Kementerian Kesihatan dan Kebajikan masyarakat adakalnya terpaksa saya hadapi. Maka dengan sifat professional saya kerja ini perlu dibuat dengan sebaik mungkin.Masa yang diambil untuk menguruskan perkara tersebut adakalanya memakan masa pengajaran guru.
Bagi Kategori Luaran pula,, cabaran yang saya hadapi berkaitan dengan pengurusan pelbagai data dan dokumen yang terlalu rencam yang tiada kaitan melibatkan tugas utama seorang guru dalam pengurusan pembelajaran dan pengajaran (PdP) dalam bilik darjah. Seorang guru seolah-olah terpaksa menjadi kerani yang perlu mengisi pelbagai dokumen pengurusan pendidikan. Seorang guru terpaksa mengagihkan pinjaman buku teks, sistem maklumat murid, sistem kokurikulum sekolah dan borang-borang tertentu yang melibatkan murid . Kadang-kadang terdapat borang-borang yang terpaksa diisi secara ‘adhock’ dan perlu disegerakan. Kerja –kerja seperti menyediakan laporan kesihatan gigi dan rawatan tertentu berkaitan Kementerian Kesihatan dan Kebajikan masyarakat adakalnya terpaksa saya hadapi. Maka dengan sifat professional saya kerja ini perlu dibuat dengan sebaik mungkin.Masa yang diambil untuk menguruskan perkara tersebut adakalanya memakan masa pengajaran guru.
3.Cabaran Amanah Untuk Memikul Dasar
–Dasar Kerajaan atau Kementerian
Pelajaran
Sebagai seorang guru saya terpaksa menghadapi cabaran yang melibatkan
dasar-dasar yang telah ditetapkan oleh pihak kerajaan dan Kementerian Pelajaran
Malaysia khasnya seperti Pelaksanaan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR)(1984)
Dasar Pengajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang telah
dimulai pada tahun 2002.Walaupun dasar tersebut melibatkan guru-guru yang
mengajar Sains dan Matematik namun dasar tersebut tetap dirasai oleh seluruh
warga sekolah. Pihak sekolah telah diarahkan untuk memastikan dasar tersebut
berjalan. Saya yang ketika itu mengajar Bahasa Malaysia terpaksa berkursus untuk
PPSMI dalam matapelajaran Sains . Walaupun dasar ini tidak selaras dengan Akta
Bahasa Kebangsaan 1963/67 namun pihak sekolah tetap melaksanakannya dengan
matlamat untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris di sekolah serta
meningkatkan peratus sains dan matematik seperti suatu formula ‘tiga dalam
satu’. Namun apabila kajian semula dilaksanakan atas persetujuan Mesyuarat Meja
Bulat
6
Kementerian Pelajaran Malaysia dasar ini telah bersetuju untuk
diubah. Sekali lagi guru dihadapkan dengan Dasar Memartabatkan Bahasa Melayu
Memperkasakan Bahasa Inggeris (MBMMBI). Kalau mengikut proses dasar ini
melibatkan bahasa Melayu yang akan mengambil alih tempat bahasa Inggeris dalam
pengajaran subjek Sains dan Matematik secara proses ‘soft landing’. Kemudian
Kerajaan memperkenalkan pula KSSR dengan bersepadu program Litersi
,Numerasi ( Linus) dan Penilaian
Berasaskan Sekolah(PBS)
Sebagai seorang guru ialah cabaran program-program kokurikulum wajib di sekolah yang mesti didedahkan kepada semua murid.
Sebagai seorang guru ialah cabaran program-program kokurikulum wajib di sekolah yang mesti didedahkan kepada semua murid.
Diakhir ini
juga kerajaan telah memperkenalkan Program Transformasi Kerajaan.Justeru
diperkenalkan Pelan Pendidikan Negara 2013 hingga 2025 .dalam Pelan ini ini
terdapat 11 anjakan yang perlu saya merealisasikan untuk sekolah. Kokurikulum yang terdiri daripada persatuan
dan unit uniform perlu diikuti oleh guru dan murid. ‘Dasar 1 Murid 1
Sukan’.Dengan program tersebut ini bermakna cabaran guru makin bertambah. Guru bukan sahaja perlu
melaksanakan aktiviti kokurikulum namun pengisian aktiviti tersebut perlu ada
perancangan yang lebih kemas kini.
Bilangan hari yang perlu berkokurikulum pula
telah bertambah dengan penyusunan oleh pihak pentadbiran kokurikulum iaitu Hari
rumah sukan pada hari Isnin, 1 Murid 1 Sukan pada hari Selasa, Kegiatan
kokurikulum pada hari Rabu dan latihan pasukan sekolah kokurikulum dan sukan
pada hari Khamis. Cabarannya saya dan semua guru terpaksa berada dari pagi hingga petang di sekolah
selama beberapa hari berturut-turut.
Bagi menghadapi cabaran ini seorang guru perlu melaksanakan jadual yang berkala
sifatnya iaitu pengagihan kerja mengikut giliran bertugas iaitu seorang guru
hanya perlu melibatkan diri dalam aktiviti kokurikulum sebanyak dua kali
berselang minggu.
4.Cabaran Ibu bapa dan
Murid dan Guru
Saya rangkumkan
cabaran ini sebagai cabaran manusia iaitu melibatkan Ibu bapa , waris, murid dan guru merupakan satu cabaran
buat saya. Ini adalah berkaitan perkembangan era pendidikan sekarang, ibu bapa
sekarang telah celik akal.Ramai ibu bapa sekarang berpendidikan tinggi.Ada
kalanya mereka mempunyai pengetahuan lebih daripada saya.Saya perlu menangani masalah
ini.Pelbagai reaksi dari waris boleh
7
dikenakan ke atas kita
sebagai guru , seandainya kita leka mendidik anak-anak mereka.
Cabarannya saya perlu berinteraksi dan berbincangan dengan waris
agar dapat mengelakan sebarang masalah yang tidak diingini.Contohnya untuk
menyelesaikan masalah murid atau waris yang tidak mendapat bantuan seperti
Rancangan Makanan Tambahan(RMT),Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin(KWAMP) dasn
lain-lain.Ia perlu dilakukan secara profesional.
Selain itu murid juga mendapat pendedahan yang banyak melalui era
teknologi dan sebagainya. Pengetahuan mereka adakalanya mengatasi guru-guru
seperti saya. Maka saya perlu menambah ilmu bagi menyahut cabaran tersebut.Cabaran guru sebagai rakan kongsi tidak kurang
hebatnya.Namun begitu masing-masing faham bila berada dalam profesyen ini
bolehlah bertolak ansur.
5.Perkembangan Era Globalisasi.
Dunia tanpa sempadan merupakan satu
cabaran yang tidak kurang pentingnya kepada saya. Ini kerana sesuatu maklumat
dapat diakses oleh semua orang tanpa dibendung.Oleh kerana sekolah didedahkan
dengan pengenalan Pengajaran Teknologi Maklumat,murid-murid telah celik komputer.
Mereka juga didedahkan dengan pelbagai jaringan maklumat yang tidak disekat di
dalam internet.Justeru , pelbagai perkara yang baik dan buruk dapat diakses
oleh anak murid saya. Ini mencabar diri saya. Saya perlu membuat atau merancang
pelbagai pengajaran dan pembelajaran yang sangat untuk murid berminat. Saya
juga perlu mencari jalan agar murid tidak menyalah guna bahan teknologi
maklumat ini pada tempat-tempat yang
tidak berakhlak.
Kesimpulannya, dalam dunia pendidikan
yang semakin canggih seiring dengan perkembangan teknologi guru tidak boleh lari daripada cabaran yang
makin hebat sama ada dalam bilik darjah ataupun sekolah secara amnya. Tugas
mendidik dan mengajar di sekolah perlu dilaksanakan bagi memastikan wawasan
yang ingin dicapai melalui Falsafah Pendidikan Negara untuk melahirkan insan
yang seimbang dan harmonis dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI)
supaya menjadi rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab, berketrampilan dan berkupayaan dalam mencapai Wawasan 2020.
Oleh hal yang demikian, cabaran yang datang perlu disahut oleh
8
seorang guru sama ada cabaran
dalam menyampaikan ilmu pengetahuan kepada muridnya dan dasar-dasar yang telah
ditetapkan dalam sistem pendidikan mesti ditangani .Kalau tiada
murid tiadalah pekerja guru dan jawatan –jawatan yang berkaitannya.
Soalan 3 :Saya seorang pemimpin.
Kertas Kerja Dari Institut Aminudin Baki untuk Kursus Kepimpinan dan
Pengurusan pada 1 hingga 14 Jun 2013 menjelaskan:
9
“Pemimpin merupakan individu yang boleh memberi pengaruh
kepada individu yang lain di dalam suatu pertubuhan. Sesuatu yang menarik dalam kepimpinan
adalah kewujudan pemimpin yang berada dalam organisasi yang mempunyai struktur
yang tersendiri dengan mewujudkan hubungan pemimpin dan pengikut bagi mencapai
kecemerlangan. Pencapaian yang cemerlang di dalam sesuatu organisasi memerlukan
langkah-langkah atau aktiviti-aktiviti yang di rancang oleh pemimpin bagi
mendorong pengikutnya meningkat tekat dan keazaman ke arah kecemerlangan
organisasi tersebut. Oleh itu, usaha ke arah penyatuan aktiviti sesebuah
organisasi bergantung besar kepada kepintaran seseorang pemimpin. Sebagai
contoh, seseorang yang membawa beg plastik semasa berkunjung ke pasar terpaksa
membimbit dengan bijak agar tidak ada satu barang pun yang dibeli tercicir, beg
plastik seperti suatu organisasi ataupun pekerja-pekerja di bawah pangawasan
seorang pemimpin”-daripada Wikipedia ,ensiklopedia bebas
Dalam Kamus Edisi Keempat menyebut pemimpin adalah orang yang memimpin.
Dalam Islam pemimpin digelar sebagai ketua
atau khalifah.Kita adalah
10
khalifah(pemimpin) dan
kamu akan ditanya atas apa yang kamu pimpin.Beban pimpinan akan disoal dari sekecil-kecilnya hingga
kepada yang sebesar mana sekali pun.
Justeru kepimpinan dalam Islam merangkumi
,kepimpinan dalam rumah tangga,keluarga,masyarakat,komuniti , kelompok ,
pertubuhan hinggalah kepada negara.Oleh itu ,kita mesti ada sikap
bertanggungjawab atas kepimpinan kita.
11
1.Pemimpin Keluarga
Merujuk kepada tajuk di atas, saya seorang
pemimpin. Pertama sekali saya menjadi pemimpin kepada keluarga saya. Setiap
hari saya perlu menguruskan keluarga saya dalam pelbagai ruang.Saya terpaksa
menguruskan soal anak-anak,soal keperluan rumah tangga,makan minum,harta
benda,pengagihan yang adil dan juga permasalahan yang berlaku. Dengan
menggunakan konsep timbang tara,nasihat menasihati,perbincangan secara ukhuwah
dan mahabbah,alhamdulillah segala permasalahan yang sekecil-kecilnya hinggalah
ke sebesar-besarnya dapat diselesaikan dengan sempurna.Pokoknya setiap pemimpin
dalam rumah tangga mesti ada sikap bertolak ansur,’give and take ‘ atau’
win-win situation.’
2.Kepimpinan Dalam Komuniti atau
Pertubuhan Sebagai sebahagian dari kehidupan kita dalam masyarakat atau komuniti
saya dilantik ahli jawatankuasa taman perumahan .Peranan saya sebagai pemimpin
jawatankuasa kecil agar mencabar.Ini adalah kerana
12
kepimpinan kita telah
bertambah. Dari menyelesaikan masalah keluarga ,kerja dan tanggungjawab kita
akan berubah untuk menyesaikan masalah dalam komuniti kita.Kita perlu
mengadakan mesyuarat dan membuat keputusan. Ide-ide yang diberi oleh setiap
ahli jawatankuasa perlu dirasionalkan.Sebagai pemimpin dalam sesuatu komunit
akan terfokus kepada penyelasaian masalah kawasan persekitaran dan keharmonian
penduduk setempat.
Begitulah juga , sebagai
pemimpin kesatuan iaitu Naib Pengerusi
Kesatuan Guru Malaysia Barat cawangan Kedah Selatan, Kepimpinan saya menjadi
lebih tercabar lagi. Ini adalah kerana beberapa perkara perlu
diperjuangkan.Perkara demikian nampaknya lebih serius adalah kerana kita
terikat dengan kehendak-kehendak pelaksana dasar. Antaranya laporan
mesyuarat,laporan kewangan serta laporan aktiviti tahunan samada kegiatan atau
aturcara tertentu. Maka setidak-tidaknya kita perlu menghadapi itu semua dengan
sikap yang proaktif dan rasional.
3.Kepimpinan Dalam Profesyen Perguruan.
13
Dalam Sebelas Anjakan
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia , untuk menjadi sesebuah sekolah berjaya
atau berprsetasi tinggi, menekankan tentang kepimpinan yang unggul .Lihat
anjakan yang ke lima .Kepimpinan yang berjaya memerlukan ketelusan seperti anjakan
yang ke sebelas.
Perkhidmatan
Pelajaran atau Pendidikan adalah satu dari cabang dalam Perkhimatan Awam Malaysia. Maka sudah tentu perkhidmatan ini
perlu merujuk kepada dasar yang dikehendaki kerajaan kita. Sebagai pemimpin di
sekolah , saya perlu akur dengan apa yang disebut oleh Tan Sri Sidek Hassan, Ketua Setiausaha
Negara. Tan Sri menjelaskan untuk memimpin mestilah mempunyai beberapa perkara
tersebut, antaranya:
1.Komitmen kepada tadbir
urus.
2.Hubungan erat dengan
stakeholders.
3.Akaunbiliti pada pihak
luar
4.Pematuhan kepada
akaubiliti dalaman
5.Pengurusan strategik
dan pematuhan prestasi
6.Pengurusan risiko
7Memantapkan nilai dan
etika organisasi.
8.Menangani penipuan dan
rasuah.
9.Menggalakkan
pembaharuan dalam organisasi.
-Tan Sri Mohd Sidek
Hassan KSN:PM(S)17479/13 jld 4 9 Mac
2007.
Dalam profesyen perguruan, sebagai
seorang pemimpin teratas di sekolah saya banyak menjalankan tugas sebagai
pentadbir. Dengan tugas sebagai seorang ketua dalam jabatan,
14
saya diamanahkan dengan pelbagai
tugas. Antaranya sebagai ketua dalam pengajaran dan pembelajaran. Saya perlu
menunjuk contoh yang paling baik dalam pengajaran dan pembelajaran. Ini seperti
yang ditekankan sebagai pembelajaran yang berkesan.Melalui pendekatan tersebut
saya perlu memantau anak buah saya agar dapat menjalankan pengajaran dengan
penuh berkesan.
Disamping itu juga sebagai pemimpin ,
saya mesti memastikan pembantu-pembantu saya berfungsi dengan sebagai mungkin.
Saya pastikan ketiga-tiga penolong kanan,ketua
–ketua panitia mata pelajaran dan kakitangan penjtadbiran saya dapat memahami dengan jelas arah tuju
saya. Ini agar mereka dapat merealisasikan “core –bussines” berjalan dengan
acuan yang dikehendaki.Saya mesti memastikan agar semua pembantu dapat mencapai
objektif yang dikehendaki oleh jabatan saya.Saya mesti pastikan sebarang
permasalahan dapat di atasi dengan
sebaik mungkin. Kalau ada isu kita perlulah membuat perancangan strategik, agar pelbagai isu
dapat diselesaikan dengan baik.Justeru pemimpin yang unggul dan dinamik
mestilah mempunyai perkara asas di bawah:
1. Memiliki Pengetahuan Asas.
2. Memahami Bidang Tugas
3. Kemahiran yang Bersesuaian
Beberapa
dasar yang digubal oleh kerajaan
mutakhir ini,akan berjaya seandai
dipimpin oleh pemimpin yang baik dan berkarisma tinggi.Ini dapat kita petik
dari kata-kata Fred M.hechinger: “Sepanjang kerjaya saya sebagai
seorang wartawan, saya tidak pernah melihat sekolah yang baik dipimpin oleh
pengetua yang lemah, atau sekolah yang lemah dipimpin oleh pengetua yang baik.
Saya telah melihat sekolah –sekolah yang tidak berjaya diubah menjadi
sekolah-sekolah berjaya, dan kesannya, sekolah-sekolah terkemuka merosot dengan
cepat. Bagi setiap kes, jatuh bangunnya sesebuah sekolah dengan mudah boleh
dikaitkan dengan kualiti pengetua.”Sebagai pemimpin kita perlu menghayati ini:
15
Kesimpulannya saya yakin saya
sebagai seorang pemimpin di sekolah saya.Saya mendapati gaya kita sebagai
serang pemimpin mempunyai tahap motivasi guru. Justeru itu kita seharusnya
mengamalkan gaya kepimpinan dimensi pendayautamaan struktur (mementingkan
tugas)dan timbang rasa(mementingkan perhubungan manusia) secara seimbang dan
sesuai dengan situasi di sekolah saya agar mencapai impak yang positif terhadap
motivasi guru sebagai pendidik.Untuk itu kita mesti berani dan keupayaan
membuat pembaharuan yang positif, kratif dan inovatif dalam
kepimpinannya.Pemimpin yang berkesan sentiasa memberi keutamaan kepada
kedua-dua dimensi iaitu kemahiran dalam penyempurnaan tugas dan kemahiran
perhubungan manusia secara seimbang dalam kepimpinannya (Hallinger and Heck,
2003).
16
Soalan 4:Jenis-jenis kursus
pembangunan professional yang saya ingin mengikuti.
Apabila
menjadi seorang pemimpin, banyak rintangan dan risiko yang perlu kita harungi dalam mentadbir uurus sesuatu institusi
terutamanya sekolah. Oleh itu sebagai pemimpin atasan atau bawahan saban hari
kita perlu mengetahui perkara asas dalam mentadbir. Sehubungan dengan itu kita
perlu mendapat pelbagai kursus peningkatan, agar tidak ketinggalan dalam
pentadbiran kita .
Antara
kursus-kursus yang perlu saya ikuti adalah seperti berikut :
1. Kursus Pentadbiran dan Pengurusan Organisasi
Setiap tadbir urus mestilah mengikut arahan
yang ditetapkan.Misalnya dalam Kementeria pelajaran setiap warga pendidik mesti
mematuhi elemen-elemen berikut:
1.
Akta
Pendidikan
2.
Pekeliling-pekeliling
Kementerian
3.
Pekeliling
Jabatan Pelajaran dan juga Pejabat Pelajaran Daerah.
Oleh itu segala maklumat dan arahan-arahan ini
perlu di teliti dan dipatuhi oleh warga pendidik. Sebagai pentadbir,
elemen-elemen yang disebut di atas perlu diketahui dengan semaksima mungkin.
Ini adalah bagi menguatkan lagi pemahaman kita dalam tadbir urus sekolah dan
pejabat.
Kita sedia maklum kadang-kadang perubahan
satu-satu arahan,undang-undang dan akta tanpa pengetahuan dari kita. Ini
kemungkinan kita terlepas pandang .Jadi dengan melalui kursus yang intensif ini
dapat kita berbincang ,berbengkel serta bertukar-tukar pandangan sesama rakan
dan fasilitator maka tekanan kerja kita dapat distabilkan.
Kursus dapat menghuraikan kompetensi yang harus
dimiliki oleh seseorang pentadbir dalam menggerakkan sumber bagi mencapai
objektif organisasi dan mencakupi aspek pembentukan hala tuju organisasi,
konsep pembelajaran sepanjang hayat, menangani perubahan serta kualiti peribadi
dan profesional.
17
Dalam kursus pentadbiran dan pengurusan
yang saya amat perlu dalami adalah kompenan seperti dengan pengetahuan mendalam
dalam perkara tersebut, akan memberi keyakinan kepada saya agar dapat mengurus
sekolah dengan lebih sempurna dan mantap.Maka kursus seperti ini selalunya
diuruskan oleh Institut Perguruan dan juga Institut Aminudin Baki yang
dipanggil Kursus Kepimpinan dan Pengurusan Pentadbiran(KKPP).
2. Kursus Pengurusan Kewangan dan Stok dan Pejabat
Saya memerlukan kursus
bagi mengetahui bagaimana hendak mentadbir urus kewangan di sekolah. Contohnya
bagaimana wang diperolehi,bagaimana hendak membelanjakan wang,soal-soal
perkapita. Buku Tunai,Buku Suwa,Baucer Pembayaran,Nota Minta ,akaun belum
bayar,dan sebagainya. Semua ini perlu diurustadbir dengan baik agar perjalanan
sekolah berada pada landasan yang betul.Melalui kursus kewangan ini saya dapat
mengelak dari melakukan perbelanjaan yang tidak mengikut yang betul.Dengan kata
lain akaun sekolah saban tahun akan diaudit.Jadi malanglah andainya akaun
sekolah mendapat teguran dan tindakan tertib dari pihak yang bertanggung jawab.
Selain itu saya ingin tahun bagaimana hendak memantau pengurusan kewangan
dengan betul.
Selain mengurus kewangan
kita perlu juga mengetahui cara-cara peyelenggaraan stok yang menjadi masalah
sekolah.Ini kerana terdapat pelabagai barangan atau harta modal dan sebagai
tidak dilupus.Maka melalui kursus yang saya perlukan ini akan lebih memberi
kefahaman untuk saya dapat pengetahuan pengurusan stok.
Dengan kata lain kursus ini
dapat memberikan penekanan kepada tanggungjawab pengetua/gurubesar dalam
pengendalian urusan kewangan yang kos efektif, cekap dan berkesan bagi
menyokong program pendidikan untuk membolehkan murid menikmati pendidikan yang bermakna
kos efektif
Melalui kursus pengurusan pejabat akan
menyedarkan tanggungjawab saya dalam mewujudkan sistem pentadbiran dan
perkhidmatan pejabat yang cekap ke arah pengurusan pendidikan yang mantap lagi
berkesan supaya dapat memberikan perkhidmatan pendidikan yang berkualiti kepada
stake-holders.
18
3. Kursus Pengurusan Kurikulum,Hal Ehwal Murid dan KoKurikulum
Dengan
kursus ini member peluang kepada saya untuk mendalami secara lebih mendalam
ketiga-ketiga kompenan dalam sekolah saya:
a.
Kurikulum: Memberikan fokus kepada
fungsi pemimpin sebagai pengurus kurikulum yang menggerakkan segala sumber
untuk menyokong pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan bagi
memastikan kejayaan semua murid
b. Hal
Ehwal Murid: Menekankan tanggungjawab saya dalam mewujudkan sistem pengurusan hal ehwal
murid yang berkesan. Ia bertujuan untuk meningkatkan taraf kesihatan,
kebajikan, keselamatan, disiplin, keselesaan, keharmonian dan kesejahteraan
murid bagi mencapai pendidikan berkualiti.
c. Kokurikulum
:Menekankan tanggungjawab sebagai
memimpin dan mengurus aktiviti kokurikulum untuk menyokong dan
mengukuhkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam dan di luar bilik
darjah.
4.
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK)
Sebagai seorang pemimpin
atau pentadbir pada masa kini dan akan datang bidang teknologi maklumat sangat
penting kepada kita. Dengan konsep langit terbuka dan kecanggihan perkembangan
teknologi saban hari berlaku perubahan.Oleh itu melalui kursus yang saya
perlukan ini membantu saya untuk mengakses pelbagai bahan bagi digunakan dalam
pentadbiran ,murid-murid dan ibu bapa serta organisasi saya.
Ini memandangkan ,segala data
diperlukan dengan seberapa segera. Sementelahan itu pula segala data berkaitan
murid ,guru dan sebagainya begitu pantas dicapai sampai kepusat atau
kementerian . Maka sudah tentu maklumat keluar masuk secara “on-line” perlu
ditangani dengan teknologi yang terkini.Melalui kursus teknologi ini dapat
mengurang diri saya ketinggalan dalam menghambat arus yang sepantas ini.Hanya
Jauhari Yang Mengenal Maknikam.
19
5.
Pengurusan Persekitaran dan Kemudahan Fizikal:
Saya juga memerlukan kursus pengerusan
Persekitaran dan Kemudahan Fizikal .Ini adalah menjadi satu tanggungjawab pentadbir dalam mengurus persekitaran dan kemudahan
fizikal sekolah secara cekap dan berkesan bagi mewujudkan iklim yang aman dan
kondusif untuk proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar dalam
keadaan selamat, tenang, selesa dan seronok.
6.
Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia:
Kursus sebagai
tanggunggungjawab saya dalam mewujudkan
pengurusan pembangunan sumber manusia yang cekap, berkesan serta secara
berterusan bagi meningkatkan tahap profesionalisme staf untuk memajukan
sekolah.Mungkin kursus ini anjuran badan-badan dari luar kementerian pelajaran.
Melalui
kursus ini dapat memberi impak untuk
saya menjalin hubungan baik dengan ibu bapa/penjaga, pihak luar dan
komuniti setempat.
Kesimpulannya.
Dengan
kepelbagai kursus yang saya rasakan perlu akan dapat meningkatkan tahap
kopentensi saya sebagai pentadbir yang mantap. Sebagai pemimpin kita perlu mengambil daya usaha dan inisiatif dalam menggerakkan
sesuatu. Memimpin dan menentukan hala tuju kepada kumpulan. Kita perlu menentukan
jangka waktu dan kos, mengeluarkan arahan dan memberi panduan, dorongan serta rangsangan. Disamping memberi bimbingan,
latihan, teguran dan tunjuk ajar dalam mencapai sesuatu matlamat.
20
RUJUKAN
Dari
Buku
Kamus Dewan Edisi Ketiga DBP Kuala Lumpur 1998
Dari
Jurnal
1.Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Jilid 17 Bil.02 .Disember
2007 IAB KPM 2007
2.Institut Aminudin Baki Cawangan Jitra, Khairul Badri bin
Ahmad Pensyarah Kanan Jabatan Pengurusan Kualiti dan Inovasi Power Point Kursus
Kepimpinan dan Pengurusan.
Dari Blog
hajikhaidir.blogspot.com/.../cabaran-profesyen-perguruan-pada-masa.ht
Dari Sesawang
http://www.scribd.com/doc/15874706/Profesion-Perguruan-dan-Cabaran.
21
No comments:
Post a Comment